De mondharmonica

We vinden het spoor van de voorloopers van de blues harp terug in rondom 1820 ,toen het Duitse Thuringen de jonge Buschmann op het idee kwam om metalen rietjes op volgorde te plaatsen zodat een logische toonopeenvolging te horen was.

En leuke vondst,maar pas toen ene mnr Richter het aantal rietjes kon terug brengen door beurtelings te halen en blazen ,was de mondharmonica die wij in heden dagse kennen en gebruiken.Want iedere mond harmonica werkt volgens het Richter systeem uit rondom 1820.

Matt. Hohner uit Trossingen pakte in 1857 de zaken energiek aan en starte een bedrijfje om de uitvinding van Richter te fabriceren.Het kliene mondharmonicafabriekje groeide tot een muziek-imperium dat zijn producten over de hele werls verkocht.In amerika bijvoorbeeld,waar Abraham Lincoln ( inderdaad de president) ,een enthousiast mondharmonica speler was.En hij was bepaald niet de enige ,want het betrekkelijk goedkope instrument was geliefd in alle lagen van de bevolking.

De cowboys in het "wilde westen" spelden hun melancholique liederen bij het kampvuur ,maar ook in de chique buurten van Boston en Washingtom klonk het geluid van de mondharmonica.En ook de zwarte bevolking in de zuid waren dol op .Het geluid paste prima in de bluesmuziek en er werd een compleete nieuw speeltechniek ontwikkeld.

Verweg de meest makkelijk en praktische aanpak van muziek orientatie is de C blues harp ,te kopen voor minder dan 25 euros.

Grappige,spontaan ,en gezellige in een groep te leren spelen.

Inschrijving noch voor plaatsing in een groep van 15 leden.Begin leeftijd vanaf groep vier.

Deze blues harp groep is bedoeld voor kinderen die

(1) Nog geen noot kunnen horen en terug zingen

(2) Nog geen ritme kunnen terug klappen ( de test voor de kinderkoor)

wat meer basis orientatie te geven .NB De test is geen "talent" test ,maar een soort muzikale monster van de kind z'n vaardigheid